Hemma igen!

Hej alla glada människor! Då var man hemma igen från Gotland verkar det som (kom hem måndag kväll för att vara exakt). Har haft det toppen där bortsett från några missöden. Ska se om jag kommer ihåg allt...

Jag, Kalle (min bror) och Sebbe åkte hemifrån oss kl 6.00 onsdagen den 4/8. Vi cyklade med all vår packning till Älvsjö station för att sedan ta tåget till Västerhanninge och därifrån en ersättningsbuss till Nynäshamn. Allt gick bra så långt och vi skrattade och var glada. Okej jag ska inte ljuga, allt hade inte gått bra för dagen innan hade jag redan tagit sönder min (eller egentligen mammas) cykel när jag packade den. Cykelstödet som man lutar cykeln mot för att den ska stå själv hade gått av, men det var inget större problem.

Väl framme i Nynäshamn cyklade vi på båten som skulle ta oss till Gotland och gick upp till salongdäck tror jag och satte oss på våra säten. Ganska snart började filmen som skulle visas under resan och jag och Sebbe tog på oss våra hörlurar. Kalle hade trots våra uppmaningar inte tagit med sin några, vilket jag tror han kom att ångra under resan. Tyvärr minns jag inte vad filmen som visades hette men den var bra och självklart grät jag lite sluten också då hunden i filmen dog :'(.  

Resan dit gick ganska snabbt kändes det som och rätt som det var hade vi tagit in på en camping något norr om Visby. Tältet ställde vi upp i en lerpöl för 230kr/dygn och sedan åkte vi in till stan för att handla lite om jag inte minns fel. Resten av dagen ägnade vi till att bada (kallt) och slöa då vi var ganska trötta efter resan. 

Nästa dag väcktes jag av herrarna runt 9.00 och vi åt en ganska dålig frukost. Någon timme senare cyklade vi iväg mot Galgberget i hopp om att klättra resten av dagen. Det var då som problemen började komma. Vi hittade en relativt lätt led och gjorde oss i ordning. Jag började klättra och det gick hyfsat bra tycker jag, klättrade långsamt men kom upp utan större problem. Sedan var det Kalles tur. Han var nästan helt uppe när han drabbades av höjdskräck (inte direkt något man tror en klättrare har men jo så är det) och blev nedfirad igen. Sebbe bestämde sig också för att göra ett försök men fastnade på ungefär samma ställe som Kalle på grund av en gammal skada på ett finger som spökade. Kalle, fast besluten att klara leden gjorde då ett nytt försök men föll efter ca 3 meter. När han kom ner klagade han på en smärta i ena knäet men det verkade inte så farligt så vi körde vidare fast nu med Sebbe som klättrare. När även detta försök misslyckades bestämde vi oss för att äta lite då vi trodde att svårigheterna antagligen kom från den bristande frukosten. Vi åt och bevittnade samtidigt hur Kalles ben började svullna. Vi bestämde att det nog skulle vara bäst om han åkte till sjukhuset som låg ganska nära och så blev det. Jag och Sebbe började plocka ihop alla grejerna samtidigt som Kalle tog cykeln till lasarettet. Strax ringde han från väntrummet och bad oss åka tillbaka till tältet med sakerna för att sedan höras igen och så blev det. Han satt då fortfarande och väntade på besked och skulle ringa när han fått det. Sebbe och jag hade väntat oroliga i ca 1 timme vid tältet när vi bestämde oss för att bada lite då vi ändå inte kunde göra så mycket för Kalle. Strax efter att vi kommit tillbaka ringde han dock igen och bad oss komma och hämta honom. Han hade skadat minisken och gick på kryckor! Andra dagen, lyckat, eller hur.  

Efter en svår natt för Kalle bestämde vi att han skulle åka upp till Fårö, till några vänner, i två nätter för att vila upp sig. Så på förmiddagen träffade vi dem i Visby och fikade lite och sedan åkte Kalle med dem upp till Fårö.

Sebbe och jag ville helst göra ett nytt försök på Galgbergets väggar men vädret såg inte så lovande ut, mest grå himmel, så vi gick och badade istället. Vattnet var som vanligt kallt men vi kom i efter många om och men.

Efter badet såg himlen något bättre ut så vi beslutade oss för lite kvällsklättring efter middagen. Våra första försök på en av lederna var mer än sagt patetiska och för att inte förlora all vår stolthet byte vi led till en som vi till och med lyckades toppsäkra. Grymmare led har aldrig skådats kan jag säga och hade det inte varit för att det var så himla blött och lerigt så hade vi båda fixat även de sista 2 meterna. Något besvikna lämnade vi berget då vi insåg att det inte skulle gå att klättra om inte berget torkade och det skulle det med all säkerhet inte göra om det inte blev konstant sol under en längre tid.


På vägen tillbaka till tältet cyklade vi förbi vattnet igen och tog ännu ett dopp. När vi varit i ett tag kom det helt utan förvarning jätte stora vågor som sköljde över piren. På 2 sekunder var alla våra saker blöta och vi skyndade oss upp för att rädda det som räddas kunde, inte så mycket med andra ord. Väl vid tältet igen gjorde vi vårt bästa för att hänga allt på tork och gick sedan och la oss.


Nästa morgon vaknade vi båda klockan 6 av regnet. Det som vi hängt på tork var nu om möjligt ännu våtare och efter att ha övervägt att gå upp och försöka fixa det (vilket antagligen inte skulle gå) somnade vi om igen.


När vi vaknade igen var klockan runt 10 och vi gick upp. Det regnade fortfarande så vi åkte snabbt in till stan för att hitta någonstans inomhus där vi kunde stanna under dagen. Det fick bli ett museum där vi tittade runt lite och sedan gick till pröva på avdelningen. Där kunde man göra mycket men vi fastnade vid spel och braingames avdelningen där vi satt under några timmar. När vi till slut kom därifrån hade det slutat regna och vi gick och åt.


Under resten av dagen traskade vi mest runt i Visby och tittade i butiker. Vi hittade en som var riktigt kul. Det var en affär med spågrejer. Vi försökte även ta oss upp i storkyrkans torg men det fick man tydligen inte :( .


När vi kom tillbaka till campingen berättade våra tältgrannar att det skulle var hästlopp lite norr om Visby på kvällen, V75 eller vad det nu heter. Vi cyklade dit, uppförsbacke hela vägen, men det var inträde och eftersom vår budget var rätt dålig åkte vi och köpte glass istället. Visst ja, glömde nästan! Jag cyklade på en JÄTTE STOR gräshoppa på vägen till hästgrejen också, ville bara säga det (den var enorm, visste inte att det fanns så stora i Sverige).


Efter glassen gick vi runt lite och snackade i Visby och sedan åkte vi till tältet för att sova.


När vi vaknade nästa morgon var det bara att börja packa ihop alla grejerna för den sista natten på Gotland hade vi ingen plats på campingen, då var det vildmarken som gällde (eller 100 meter utanför campingen :P).


När vi var klara åkte vi in till stan för att hämta upp Kalle som väntat på oss i typ en timme då vi varit lite långsammare än vi trodde.


Det var då första dagen på medeltidsveckan så det fanns mycket att se och göra i Visby men vi spenderade nästan hela dagen på marknaden där killarna kom i extas varje gång de såg ett svärd eller ett glittrande halssmycke (med andra ord typ hela tiden).


På eftermiddagen träffade vi till min förvåning Milla som också råkade vara på Gotland med familjens båt. Jag övergav då killarna och gick runt lite med henne.


Vid 5 tiden tror jag det var så skulle hon och familjen titta på uppspelet av danskarnas intåg i Visby så jag ringde Kalle och Sebbe och vi gick alla dit. Det var dock mycket folk och Kalle hade ont i benet så han började gå mot tältet och jag och Sebbe följde snart efter då vi inte ville lämna honom ensam för länge och vi såg ändå inget. Under hemvägen såg jag en ganska stor grupp men killar från JS, blev lite chockad, var hela Stockholm i Visby eller?!


Dagen efter hade vi en heldag i Visby innan båten skulle ta oss hem klockan 19.10. Vi åt då lite glass och tog då en till runda på marknaden innan Sebbe sprang iväg för att träffa en vän som tydligen också var i Visby. Sedan åt vi en tidig middag på en toppenrestaurang där både Sebbe och Kalle beställde varsin 450 grams hamburgare! De lyckades äta allt men Kalle hjälpte Sebbe lite.


Efter maten strosade vi långsamt mot båten och åkte hem. Vi blev dock lite besvikna då vi inte fick se någon film på båten men hade kul i alla fall. När vi kom fram till Nynäshamn blev vi upphämtade av mina och Kalles föräldrar då vi annars inte kommit hem (Kalle kunde ju inte cykla).


Ja, det var väl allt tror jag. Långt blev det i alla fall :P hoppas ni inte blev alltför uttråkade, vet ju inte om någon egentligen var intresserad men men… Det kommer antagligen ut lite bilder från resan senare också men just nu har Sebbe alla bilderna så vi får se när.


Jag kan verkligen rekommendera en tältresa på Gotland, det var toppen! Inte så dyrt heller faktiskt
om man snålar lite. Vi har redan börjat planera nästa sommars resa, får se vart vi åker då :D    


Ha det bäst allihop :D


Hugs and butterfly kisses     


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0